dilluns, 28 de novembre del 2011

L'experiència dels insectes pals, ens fa pensar...




En relació als objectius que pretenem aconseguir amb aquesta assignatura i de les preguntes que aquest bloc ens ha generat, hem trobat un article de Lluís M. Del Carmen Martín (Del Carmen, L.M (2010). Ensenyament de les ciències naturals. Guix, 368, 53-58).
Aquí trobem el plantejament didàctic de les Ciències a l’escola respecte als continguts i a la metodologia.
L’autor afirma que el punt de partença per a l’aprenentatge és sempre una qüestió o problema que atrau l’atenció de l’alumne i aquest alumne és el personatge principal del procés d’aprenentatge, essent el/la mestre/a un/a guia.
Podem veure activitats d’observació, experimentació, classificació, de projectes i de síntesis que permeten entendre com treballar les ciències naturals de manera més vivencial i productiva pels alumnes de primària.
També Del Carmen, destaca uns punts en quant als continguts, i ens diu que han d’estar relacionats amb l’entorn i els fenòmens de la vida diària, s’han de poder treballar a partir d’una observació, experimentació i manipulació, presentar una progressió que permeti una assimilació adequada a les estructures mentals dels alumnes i no han d’implicar la utilització de conceptes abstractes, models formals o teories.
[- Bé una mica ja ens sona a tots i totes, ens agrada participar en un treball en el què podem sentir i fer-nos veure (no només teòricament sinó amb la pràctica) la tasca del mestre de ciències.]
Arran del nostre treball d'éssers vius, aquest grup ha viscut en la seva pell els trets que marquen el treball per competències, ja habitual en l’àmbit universitari.
Les tres claus del currículum per competències han estat treballades d’una manera global i significatives pels participants del grup, i veiem que hem practicat, en el procés d’aprenentatge amb un ésser viu, els pilars claus del currículum de medi de Primària.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada