dimarts, 22 de novembre del 2011

El diàleg a l'aula

Volem parlar de la importància del diàleg a les aules de primària i, sobretot, dels continguts de medi.
El diàleg que vam observar a una escola de pràctiques i que vam publicar en aquest bloc ens mostra el moment de presentació d’uns éssers vius.
Ens ha fet pensar en aquest moment ja que veiem que mostra el procés de convertir uns continguts previs (els nens relacionaven amb la pel·lícula de dibuixos animats), en uns altres més madurs, ja que parlem dies més tard del camuflatge dels animals, doncs permeten la realització d’inferències.
La utilització del diàleg a l’aula és especialment útil per generar un clima de classe participatiu, com a recurs del procés d’aprenentatge de forma continuada, per millorar l’autoestima d’alguns alumnes i la seva implicació en les tasques escolars i, naturalment, per millorar els aprenentatges.
Al final, veiem que les classes resulten més vives i interessants, tant per als alumnes com per al professor.
Com alumnes d’aquesta assignatura també hem experimentat amb nosaltres mateixos.Hem generat moments de diàleg en grup parlant de les petites bestioles. Hem descobert en la nostra pell que podem fer inferències científiques i que podem donar arguments de qualitat. Creiem que aquesta experiència ens ajudarà a comprendre els nostres alumnes futurs i les seves dificultats en fer un nou coneixement.
També podem dir que si ens dediquèssim a transmetre coneixement d’una manera més tradicional, les dificultats dels alumnes no es palparien (encara que hi fossin) ja que no es fa una escolta activa en el mètode transmissiu.
Creiem que afavorir el diàleg amb un alumne davant dels altres, contribueix a captar l’atenció dels alumnes ja que s’identifiquen més fàcilment amb el que el seu company fa, per donar resposta a les situacions plantejades. El diàleg, per si sol, no és suficient per garantir l’aprenentatge; però constitueix una bona eina.

Izquierdo, M. i Aliberas, J. (2004). Pensar, actuar i parlar a la classe de ciències. Per un ensenyament de les ciències racional i raonable. Bellaterra: UAB.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada